info
fb
About Me
Home
Kalau anda baik hati klik la iklan ni



Tip Menjadi Sahabat Yang Baik

Assalamualaikum reader semua..
Entry sarah untuk hari nie berkenaan dengan tip menjadi sahabat yg baik,.....sebelum too sarah nak kongsikan kat korang berkenaan 3 ungkapan yg biasa kite dengar iaitu  sahabat,kawan, dan teman.......
Tapi korang tau x maksud perkataan tersebut..???? maybe ada sesetengah individu x heran langsung dengan maksud perkataan too...Tapi percayalah bahawa sahabat , kawan atau teman itulah yang selalu berada disekeliling kita pada setiap masa. Tapi taukah korang yang ketiga2 perkataan tu mempunyai maksud yg tersendiri..??? okey jom kita tengok..... (scroll ke bawah k..)

SAHABAT
Sahabat adalah individu yang paling rapat dengan kita . Istilah nie sesuai untuk kawan baik kita. Individu nie  yang lebih mengenali diri kita dan lebih memahami kita. Kebiasaannye,dengan sahabatlah kita selesa untuk bersama,berkongsi masalah,pendapat dan macam2 lagi... (betul x?? ) . Tapi awas..!! jika kita rasa kita ade wat something wrong terhadap dia..cepat2 la minta maaf dan cuba untuk memperbaiki hubungan persahabatan korang...Ini kerana, kebiasaannya,sahabat lebih cepat terasa dengan setiap kata2 yg kita kuarkan… Jadi, jaga pertuturan agar tidak mendatangkan masalah dlm persahabatan kita… 

KAWAN
Perkataan nie lebih sesuai untuk member2 biasa yang selalu kita Hang Out atau lepak.Kawan nie biasanya lebih mudah didekati .Jika diowang sekepala ngan korang,lebih mudah korang untuk dekatinye. Tapi jangan la memilih kawan sanggat ...kita berkawan selagi kita boleh,agar mereka dapat membantu kita jika kita tidak dapat melakukan sesuatu.. Tanpa kawan , hidup kita boleh menjadi kosong dan suram... ( x semestinya membe kita jew yg dianggap kawan...family pown kita leh anggap kawan kan...)  Kawan biar beribu,berjuta..tapi musuh jangan sekali2 cari...If dew wat salah too cepat2 la minta maaf k...

TEMAN
Teman...adalah seseorang yang selalu bersama kita dalam susah dan senang. Teman nie x la rapat sangat ngan kita macam sahabat tadi , tapi teman nie sentiasa bersedia menjadi pendengar yang sedia dan berusaha untuk membantu kita dalam apa jua masalah yang kita hadapi. Orang yang macam nie lah yang sesuai untuk dijadikan sahabat kita.


Kesimpulannya, Teman x perlulah dicari kerana ianya akan datang dengan sendiri dalam hidup kita. Kawan x perlu memilih kerana merekalah penyeri hidup kita..tanpa mereka siapalah kita kan...dan sahabat perlu dipilih dengan betul kerana pengaruhnye ke atas diri kita lebih besar. So hargailah sahabat korang, berkawanlah selagi mampu, dan jadikanlah teman sebagai satu tempat untuk kita berbincang agar kehidupan kita lebih berguna.

Okey...now baru sarah bagi tip menjadi sahabat yang baik


Mulakan memberi salam jika bertemu...
Memanggil nama sahabat dengan nama yang disukainya sama ada di depan atau di belakangnya.
Menumpukan perhatian tatkala sahabat bercakap serta elakkan memotong cakapnya.
Menyampaikan pujian orang terhadap sahabat.  Jika kita sembunyikan bererti kita sebenarnya menyimpan rasa dendam dan iri hati.
Tidak menceritakan kejian dan celaan orang terhadap sahabat.  Ini untuk mengelakkan rasa kurang senang dan tercetusnya krisis.
Memberi pertolongan kepada sahabat yang memerlukannya tanpa menunggu dia memintanya.  Kalau dia memohon bantuan, wajib kita bantu setakat termampu.
Mengutamakan keperluan dan kepentingan sahabat dari kepentingan diri. 
Memandang dan membuat anggapan positif terhadap sikap sahabat.  Elakkan prejudis pada mereka. 
Memberi nasihat terhadap kesalahan dan kelalaiannya.  Jika melihat kawan kita mulai lalai atau melakukan kesalahan, tegur dan beri nasihat secara rahsia.
Sentiasa memaafkan kesalahan sahabat kita.  Bila melihat dia lakukan kesalahan, tidak ditempelak seperti kata pepatah, ‘memulangkan paku buah keras’.  
Sekiranya dia minta maaf, terima saja apa alasan yang diberikan tidak kira benar atau tidak. 
Tidak mengulang tayang kesalahan atau keburukannya yang pernah dilakukan pada kita.
Elakkan berkelahi pada perkara remeh temeh.  Apatah lagi mengeluarkan kata-kata kesat.
Menyembunyikan segala rahsia sahabat  dan tidak menceritakan kepada orang lain walau kepada pasangan (suami/isteri) kita sendiri.
Tidak mendesak atau memaksanya sehingga dia rasa terbeban dengan permintaan kita itu.
Menjiwai apa yang dirasakannya sama ada senang atau susah.  Gembira dengan perkara yang menggembirakannya dan bersedih dengan sesuatu yang menyedihkannya.
Memberi hadiah sempena hari lahir sahabat atau kerana apa sahaja yang bersesuaian.
Sentiasa memupuk kasih sayang dengannya hingga akhir hayat.
Mengucapkan terima kasih di atas kebaikan sahabat terhadap kita.
Sentiasa mendoakannya.  Doakan selalu sahabat-sahabat kita ketika dia masih hidup atau setelah dia meninggal dunia.
Menziarahi sahabat tatkala dia sakit atau ditimpa bencana.
Mengiringi sahabat ke pintu ketika dia hendak pulang setelah menziarahi kita.

P/S : bestkan lau dew seorang sahabat yang sejati....sarah masih x jumpa lagi yang namanye sahabat....huhu...macamana dengan korang lak...???? ce komen ea....Hope entry sarah kali nie dapat menjadi rujukan tok korang semua...sorry if ade perkataan yang salah......
➳♥ terima kasih daun keladi,ade mase baca lagi k..and jangan lupa like..=♥

3 Prince n Princess sedang komen:

Anne Syahira said...

best..
teman...aku ada
kawan... aku ramai beb!
sahabat.. ade ke??
ni yg nak wat entry baru nie.. wait n c okey.. anti ade aku g tau.. :)

Pwincess sarah said...

haha...okey dear.. i wait u new entry.. :)

Oppa Kudin Nz said...

bole la amalkn selalu tu.. :)