info
fb
About Me
Home
Kalau anda baik hati klik la iklan ni


Akhirnye..dapat juga tengok GERHANA BULAN...

Hai..hai semua....korang tengok tak gerhana bulan tadi..???huh...sarah tengok ..ermmm..sungguh indahkan...baru kali nie sarah dapat tengok gerhana bulan..rupanya macam tu rupanya...ingatkan macam mana...(nampak sangat jakon)..hehe..memey la..memang sarah jakon pown..ye la...baru kali nie kan dapat tengok gerhana bulan secara life...selama nie pown tengok kat tv or internet je...siapa yang tak jakon kan...cer..cakap kat sarah...hehe...
tapikan sayang sarah tak dapat nak amik gamba or videonye...lagi pown lau nk amik pown tak berapa jelas...ye la umah sarahkan kat bawah bukit...lau atas bukit boleh lakan...tapi tak pe la asalkan dapat tengok..
tak tau la taun2 akan datang dapat ke tak tengok lagi...huhu..
tapi...satu perkara yang sarah tak paham..(ape dia cik sarah yang cik sarah tak paham tu???) korang nak tau..???macam nie...tadi time sarah tengok bulan tu dah masuk....pas tu an gelap dah hilang kan...waktunye bulan tu kuar balik..so berlakulah satu dialog antara sarah ngan mak..
Mak: dah masuk ke bulannye,,,??
Sarah: dah..
Mak: nanti lau dah kuar tengok bulan tu muntah ke berak..
Sarah: hah!! ???@?.;?(tak paham ape maksudnye)
Sarah: macam mane tu...??
Mak: Lau muntah bulannya keluar dari atas...lau berak bulannye keluar dari bawah..
Sarah: ermmm..??//!!@?# (dok pikir maksudnye dan tanya balik)
Sarah: kenapa lak macam tu mak..??
Mak: kata orang dulu-dulu kalau bulan keluar dari bawah maksudnye akan berlaku perkara buruk la..lau bulan tu keluar dari atas tak de ape-ape yang berlaku...
Sarah: owwhh..pelik je kan..ermm..

Dialog terhenti disitu..haha...ape kaitannye ek...sarah tak paham la...NEXT!!!.. okey sarah nak jelaskan serba sedikit tentang gerhana bulan nie..

Gerhana bulan terjadi saat sebagian atau keseluruhan penampang bulan tertutup oleh bayanganbumi. Itu terjadi bila bumi berada di antara matahari dan bulan pada satu garis lurus yang sama, sehingga sinar matahari tidak dapat mencapai bulan karena terhalangi oleh bumi.
Dengan penjelasan lain, gerhana bulan muncul bila bulan sedang beroposisi dengan matahari. Tetapi karena kemiringan bidang orbit bulan terhadap bidang ekliptika, maka tidak setiap oposisi bulan dengan matahari akan mengakibatkan terjadinya gerhana bulan. Perpotongan bidang orbit bulan dengan bidang ekliptika akan memunculkan 2 buah titik potong yang disebut node, yaitu titik di mana bulan memotong bidang ekliptika. Gerhana bulan ini akan terjadi saat bulan beroposisi pada nodetersebut. Bulan membutuhkan waktu 29,53 hari untuk bergerak dari satu titik oposisi ke titik oposisi lainnya. Maka seharusnya, jika terjadi gerhana bulan, akan diikuti dengan gerhana matahari karena kedua node tersebut terletak pada garis yang menghubungkan antara matahari dengan bumi.
Sebenarnya, pada peristiwa gerhana bulan, seringkali bulan masih dapat terlihat. Ini dikarenakan masih adanya sinar matahari yang dibelokkan ke arah bulan oleh atmosfer bumi. Dan kebanyakan sinar yang dibelokkan ini memiliki spektrum cahaya merah. Itulah sebabnya pada saat gerhana bulan, bulan akan tampak berwarna gelap, bisa berwarna merah tembaga, jingga, ataupun coklat.
Gerhana bulan dapat diamati dengan mata kasar dan tidak berbahaya sama sekali.
Ketika gerhana bulan sedang berlangsung, umat Islam yang melihat atau mengetahui gerhana tersebut disunnahkan untuk melakukan salat gerhana bulan 
P/S: sampai sini je la dulu...keputusannya gerhana yang sarah tengok tadi keluar dari atas...huhu..x tau la yang lain...hehe...area johor dah lepas...area lain macam mana..??


➳♥ terima kasih daun keladi,ade mase baca lagi k..and jangan lupa like..=♥

4 Prince n Princess sedang komen:

CintaZulaikha said...

tak tgk pon smalam walaupon kat tv ada cetanya..mana tankya , dok ngdap lappy ja..ish2

mama-anis said...

bukti kekuasaan Allah..follow u...

Niena Sofea said...

salam sarah ..

Niena komen sini ye ..

Lepas daftar & publish tu , x yah buat apa2 ..

Tapi hari2 mesti check campaign churp2 tu ..

Tengok sma ada pnambahan kempen / kempen dh expired ..

Ok ? every 1 click u got 20 sen ..
Kadang churp2 naikkn 40sen ..

kne alert ye .. sntiase check earning & cmpaign ..

sarah x prlu buat apa2 .. bila dah publish kt blog, ok la 2 ..

ingat , sntiase update k .. kalau x fhm , ley tnye Niena .. =)

Pwincess sarah said...

neina...ok..thanx sis...lau de pape gi t sarah tnye ea.. :)